Historia

Spółdzielnia Mieszkaniowa „Ułan” w Lublinie została powołana na Zebraniu Założycielskim w dniu 17 marca 2008r. Tego dnia został uchwalony statut Spółdzielni oraz zostały wybrane organy statutowe Spółdzielni. W skład Rady Nadzorczej weszli pp. Janusz Maliszewski – przewodniczący, Tomasz Sobótka – sekretarz oraz Henryk Wójcik – wiceprzewodniczący. Rada Nadzorcza powołała Zarząd Spółdzielni w składzie: pani Renata Sośnicka – prezes Zarządu, pani Renata Janicka – wiceprezes oraz pani Olimpia Lewicka – członek Zarządu. Spółdzielnia została zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym w dniu 20 października 2008r pod numerem KRS: 0000315345.

Dnia 16.10.2008r. Rada Nadzoracza SM „Ułan” wyraziła zgodę na dokonanie zakupu nieruchomości wraz z budynkiem przy ul. Ułanów 7 przez Zarząd od syndyka masy upadłości za cenę nie wyższą niż 10.000zł. Po wygraniu ( za trzecim razem) otwartego przetargu z ofertą na zakupu budynku i gruntu, 9 czerwca 2009r władze SM „Ułan” podpisały z syndykiem masy upadłości Spółdzielni „Konmed” at, na mocy którego członkowie Spółdzielni Mieszkaniowej „Ułan” stali się wieczystym użytkownikiem gruntu oraz właścicielem budynku przy ul. Ułanów 7. Oznaczało to, że droga prawna do pozbycia się wielomilionowego zadłużenia hipotecznego została otwarta. Zadłużenie to odziedziczyliśmy po naszej niesławnej prawnej poprzedniczce tj. Spółdzielni Budowlano-Mieszkaniowej „Konmed” w Lublinie założonej w 1992r która ogłosiła upadłość we wrześniu 2004r Dziesięć lat wcześniej rozpoczęła ona działalność inwestycyjną i do 2001r wybudowała trzy budynki wielrodzinne przy ul. Jutrzenki oraz jeden przy ul. Ułanów 7 (budowany w latach 1994-95). W latach 2000-2001 statutowe organy Spółdzielni „Konmed” sprzeniewierzyły się zasadzie działania na korzyść spółdzielców i w wskutek nieodpowiedzialnych i nielegalnych działań (brak mandatu do sprawowania swoich funkcji) doprowadziły Spółdzielnię do upadłości.

Dnia 22 czerwca 2009r została zawarta umowa o zarządzanie nieruchomością pomiędzy SM „Ułan” a zarządcą z Puław, którym została Spółdzielnia Mieszkaniowa „Południe” w Puławach. Niestety Zarządca prawie od samego początku nie wykazywała staranności ani zaangażowania w sprawach Spółdzielni. W związku z tym, Rada Nadzorca we wrześniu 2009r zobowiązała Zarząd do zorganizowania otwartego przetargu na wyłonienie nowego Zarządcy dla Spółdzielni. W dniu 29 września 2009r Zarząd podpisał umowę z nowym Zarządcą, panem Grzegorzem Jańcem, licencjonowanym zarządcą nieruchomości, którego oferta okazała się najbardziej korzystna z pośród ofert innych zarządców z terenu Lublina.

Na walnym Zgromadzeniu Członków SM „Ułan” w Lublinie w dniu 15 grudnia 2009r uzupełniono skład Rady Nadzorczej. Pana Henryka Wójcika zastąpił pan Tomasz Krzyżak. Tego samego dnia Rada Nadzorca powołała nowy zarząd w składzie: p. Zdzisław Wojcieszyn – prezes, p. Adam Waśko – wiceprezes, p. Halina Karwicka – członek Zarządu.

W roku 2010 Zarząd w podanym wyżej składzie, przygotował niezbędne dokumenty do wykreślenia zadłużeń hipotecznych i innych obciążeń figurujących w działach III i IV Księgi Wieczystej. Na mocy otrzymanego w kwietniu 2010r prawomocnego postanowienia SąduRejonowego X Wydziału Ksiąg Wieczystych wykreślone zostały wszystkie zaległości
hipoteczne i roszczenia osób trzecich w Księdze Wieczystej prowadzonej dla nieruchomości SM „Ułan”. W dniu 8 kwietnia 2010r Zarząd zawarł akt notarialny na kupno prawa użytkowania wieczystego 1,0003 ha gruntu od Skarbu Państwa za kwotę zaledwie 6.283,68zł brutto z uwzględnieniem 99% bonifikaty uzyskanej od Wojewody Lubelskiego. Dnia
28.10.2010r Zarząd zlecił panu inż. Ireneuszowi Kapuście wykonanie inwentaryzacji budowlanej budynku przy ul. Ułanów 7 celem wyodrębnienia własności lokali oraz przeniesienia własności. Inwentaryzacja została zakończona 28.02.2011r. Rozpoczęto procedurę przekształcania spółdzielczych własnościowych praw do lokali w odrębną własność

W dniu 21 czerwca 2011r na Walnym Zgromadzeniu członków Spółdzielni zostały przeprowadzone wybory do Rady Nadzorczej na nową 3-letnią kadencję 2012-14. Nowo wybrana Rada Nadzorca ukonstytuowała się w następującym składzie: pani Agata Filip – sekretarz, pan Tomasz Krzyżak – wiceprzewodniczący oraz pan Janusz Maliszewski – przewodniczący Rady Nadzorczej.

W roku 2011 z uwagi na skomplikowaną sytuację faktyczną i prawną nieruchomości (nieuzasadniony podział działki nr 57 na 5 działek), Zarząd wystąpił do Urzędu Miasta Lublin z wnioskiem o scalenie działek wchodzących w skład nieruchomości SM „Ułan”. Scalenie działek nr 57/1, 57/2, 57/3, 57/4 oraz 57/5 zostało dokonane na podstawie decyzji Prezydenta Miasta Lublin z dnia 8 grudnia 2011r, w wyniku czego powstała jedna działka nr 63 o powierzchni 1,0003 ha.

Zgodnie z obowiązującym prawem spółdzielczym Zarząd Spółdzielni podjął projekt uchwały nr 1/2012 z dnia 24 maja 2012 roku w sprawie określenia przedmiotu odrębnej własności lokali mieszkalnych, użytkowych i garaży w nieruchomości oznaczonej nr 63 przy ul. Ułanów 7. W następnej kolejności wobec braku wniosków i uwag do powyższej uchwały, zgodnie z procedurą oraz w oparciu o przepisy ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych podjęta została uchwała nr 10/2012 z dnia 27.09.2012 roku w sprawie określenia odrębnej własności lokali w nieruchomości przy ul. Ułanów 7 w Lublinie. Uchwała ta wobec jej niezaskarżenia stała się prawomocna z dniem 4 grudnia 2012 roku.

Na posiedzeniu w dniu 6 grudnia 2012r Zarząd SM „Ułan” dokonał analizy kompletności dokumentacji dotyczącej ustalenia odrębności lokali mieszkalnych, użytkowych i garaży w zasobach Spółdzielni oraz zwrócił się do pani notariusz Barbary Miączewskiej z Kancelarii Notarialnej w Lublinie (ul. Żwirki i Wigury 4/3) z prośbą o przygotowanie umów odnośnie ustanowienia odrębnej własności lokali oraz przeniesienia własności lokali. Pierwszy akt notarialny został zawarty 3 czerwca 2013r. Do chwili obecnej (kwiecień 2023r) ustanowiono odrębną własność lokali i przeniesienie własności w stosunku do:

55 lokali mieszkalnych. Stanowi to 53% wszystkich lokali mieszkalnych.
12 lokali użytkowych. Stanowi to ponad 70% wszystkich lokali użytkowych.
27 garaży, co stanowi 56% wszystkich garaży.
Przy każdym akcie notarialnym poza Notariuszem i osobą zainteresowaną uczestniczyło 2 członków Zarządu bądź umocowany przez Zarząd pełnomocnik.

W roku 2012 Rada Nadzorcza zaleciła Zarządowi podjęcie kroków w celu zmniejszenia zadłużenia Spółdzielni. W efekcie powierzono sprawę windykacji należności czynszowych pani radcy prawnej – Jolancie Gładysz, która od 15 marca 2012r zajęła się kwestiami prawnowindykacyjnymi. 31 grudnia 2012r Zarząd zawarł umowę o pracę z panem Zbigniewem Janickim. Z dniem 1 stycznia 2013r rozpoczął on pracę na stanowisku gospodarza bloku mieszkalnego przy ul. Ułanów 7 w Lublinie.

12 czerwca 2014r na Walnym Zgromadzeniu członków Spółdzielni zostały przeprowadzone wybory do Rady Nadzorczej na nową kadencję 2014-17. Nowo wybrana Rada Nadzorcza ukonstytuowała się w następującym składzie: pani Agata Filip – przewodnicząca, pan Krzysztof Wereski – wiceprzewodniczący, pani Anna Czarnota – sekretarz oraz pani Halina Czarnacka – członek Rady Nadzorczej. Dnia 26.06.2014r Rada Nadzorcza powołała do Zarządu SM „Ułan” następujące osoby: Janusz Maliszewski – prezes, Zdzisław Wojcieszyn – wiceprezes, Waldemar Biaduń – członek Zarządu. W dniu 9 czerwca 2016r Rada Nadzorcza zobowiązała Zarząd Spółdzielni do wystąpienia do Regionalnego Związku Rewizyjnego Spółdzielni Mieszkaniowych w Lublinie z wnioskiem o przeprowadzenie pełnej lustracji działalności Spółdzielni Mieszkaniowej „Ułan” za lata 2012-2015.

W wyniku zawartej w dniu 17 czerwca 2016r umowy w dniach od 28.06.16r do 30.07.16r została przeprowadzona przez p. Elżbietę Ożóg pełna lustracja (uprawnienia lustracyjne nr 4390/99 wyd. przez Krajową Radę Spółdzielczą), która objęła badanie legalności, gospodarności i rzetelności wszystkich działań Spółdzielni za okres od 1 stycznia 2012r do 31 grudnia 2015r.

Przeprowadzona lustracja była pierwszą lustracją ustawową od utworzenia Spółdzielni. Generalnie, nie wykazała ona żadnych większych nieprawidłowości, ani w zakresie prawnoorganizacyjnym, ani w zakresie finansowo-rachunkowym.

Ażeby umożliwić naszym mieszkańcom lepszy dostęp do informacji związanych z saldem opłat eksploatacyjnych, Zarządca na prośbę Zarządu, wprowadził tzw. Internetową Kartotekę Mieszkańca. Usługa została udostępniona mieszkańcom w październiku 2016r.

Na Walnym Zgromadzeniu członków Spółdzielni odbytym w dniu 13 czerwca 2017r została wybrana nowa Rada Nadzorcza na kadencję 2017-2020 w składzie:
– p. Anna Czarnota – przewodnicząca,
– p. Krystyna Piotrowska-Wichrowska – sekretarz,
– p. Andrzej Sokołowski – członek Rady.

W związku z wejściem w życie 9 września 2017r nowelizacji ustawy z dnia 15 grudnia 2000r o spółdzielniach mieszkaniowych, liczba członków Spółdzielni wzrosła do 131 osób (stan na dzień 6.04.2023r). Z mocy prawa członkostwo nabyły osoby, którym przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu oraz ich współmałżonkom, jeśli to prawo przysługuje obojgu. Szczegółowe informacje w odnośnej sprawie Zarząd zawarł w ulotkach rozesłanych do wszystkich mieszkańców.

We wrześniu 2018r Zarząd zakończył współpracę z radcą prawnym, panią Jolantą Gładysz i podpisał 1 października 2018r umowę o świadczenie usług prawnych na rzecz SM „Ułan” z p. Łukaszem Klimowiczem, nowym radcą prawnym Spółdzielni.

W dniach 17.02.20r-31.03.20r została przeprowadzona pełna lustracja działalności Spółdzielni za okres od 1 stycznia 2016r do 31 grudnia 2019r.

Lustracja została przeprowadzona przez Lustratora Regionalnego Związku Rewizyjnego Spółdzielni Mieszkaniowych w Lublinie, panią Helenę Flis posiadającą uprawnienia lustracyjne nr 5235/09, wydane przez Krajową Radę Spółdzielczą. Przeprowadzona lustracja była już drugą lustracją ustawową od utworzenia Spółdzielni Mieszkaniowej „Ułan” w 2008r. Lustracja potwierdziła pod względem formalnym i merytorycznym prawidłowość podejmowanych decyzji zarówno przez Zarząd jak i Radę Nadzorczą.

Sytuacja związana z wybuchem pandemii SARS CoV 2 na przełomie 2019/2020 roku nie pozwoliła przez dwa lata (w 2020 i 2021) na zwołanie Walnego Zgromadzenia Członków naszej Spółdzielni. Wszystkie te sprawy zostały uregulowane w ustawie z dnia 31.03.2020r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem Covid–19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020r, poz. 568 z późn. zm.).

Dopiero uchylenie w dniu 25 lutego 2022r. rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 maja 2021r. w przedmiocie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii – otworzyło możliwość zwołania w 2022 roku Walnego Zgromadzenia członków naszej Spółdzielni. Zwołane na dzień 15 września 2022r Walne Zgromadzenie skwitowało działalność Zarządu i Rady Nadzorczej za lata 2019, 2020 oraz 2021. Wybrano Radę Nadzorczą na kadencję 2022-2025 w składzie: Krystyna Wichrowska – przewodnicząca, Andrzej Sokołowski – sekretarz, Ryszard Kaźmirak – członek Rady.

W związku ze śmiercią pana Grzegorza Jańca w kwietniu 2022r, Zarząd zlecił administrowanie Spółdzielnią nowemu Zarządcy, panu Andrzejowi Borowiczowi (Nieruchomości – Borowicz, ul. G. Narutowicza 30/6, 20-016 Lublin). Nowy Zarządca podjął swoje obowiązki z dniem 1 sierpnia 2022r. W październiku 2022r Rada Nadzorcza przyjęła rezygnacje pp. Waldemara Biadunia i Zdzisława Wojcieszyna z pełnienia funkcji członków Zarządu i powołała nowy Zarząd w dwu – osobowym składzie: Janusz Maliszewski – prezes, Anna Czarnota – członek Zarządu.

W lutym 2023r Zarząd i Rada Nadzorcza SM „Ułan” podpisały się pod listem protestacyjnym lubelskich spółdzielni mieszkaniowych protestujących przeciwko polityce rządu, która doprowadziła do horrendalnego wzrostu cen za energię cieplną oferowaną odbiorcom spółdzielczym przez elektrociepłownie. Był to element ogólnopolskiej kampanii, która w efekcie przyniosła częściowe obniżenie cen za centralne ogrzewanie i ciepłą wodę dla odbiorców indywidualnych.

Z kronikarskiego obowiązku należy przypomnieć, że 17 marca br. minęła 15. rocznica powołania do życia naszej Spółdzielni.

Na koniec podstawowe informacje dotyczące Spółdzielni Mieszkaniowej „Ułan” w Lublinie:

Zarządzana nieruchomość składa się z jednej działki o nr ewidencyjnym 63 o łącznej powierzchni 1,0003 ha, na której znajduje się budynek w zespole mieszkalno-usługowo-garażowym. Nieruchomość objęta jest księgą wieczystą nr LU1I/00117390/1. Znajdują się na niej:

104 lokale mieszkalne o łącznej powierzchni użytkowej – 6513,32 m2

104 pomieszczenia przynależne o łącznej powierzchni – 726,25 m2

17  lokali użytkowych o łącznej powierzchni – 1032,78 m2

48 lokali garażowych o łącznej powierzchni – 821,03 m2

Ogólna powierzchnia całej nieruchomości (pow. użytkowa plus pow. pomieszczeń przynależnych) – 9093,38 m2

Ilość zasobów: 1 budynek, 1 ciąg garaży ekologicznych, 1 śmietnik wolnostojący

Liczba klatek schodowych – 12

Liczba członków Spółdzielni ( stan na dzień 6.04.2023r) – 131

Lublin, dnia 20 kwietnia 2023r

Opracował Janusz Maliszewski